zondag 7 augustus 2011

Coffeelover

Toegegeven, ik drink zelf ook graag een kop koffie. En dan het liefst een lekkere kop koffie met melk, een smaakje en slagroom. Maar mijn vriend, dat is een echte koffieleut, een coffeelover waar ik niet tegenop kan. Ik krijg hem regelmatig niet uit zijn bed. Behalve als ik hem een kop koffie, een latte macchiato uit ons Senseo Latte apparaat wel te verstaan, op zijn nachtkastje zet. En na zijn kop koffie wil hij een sigaret en daarvoor moet hij wel opstaan. Missie geslaagd.
Voor de fun vroeg ik hem of hij niet eens kon turven hoeveel koppen koffie hij op een dag drinkt. Want op zijn werk heeft het koffieapparaat er ook onder te lijden. Aantal koppen per dag: 15.

Ook ‘s avonds na het eten, wil meneer een lekkere kop koffie, of twee, of drie. Die mag hij dan wel lekker zelf maken. En ook het schoonmaken van onze Senseo, laat ik meestal aan hem over. Hij is immers de heavy-user.

We vinden het allebei leuk om een stukje te gaan autorijden en meestal wordt er dan ook een koffiestop gemaakt. We hebben zo inmiddels onze adresjes waar je een lekkere kop koffie kunt drinken. Van Maastricht tot Groningen, van Gent (B) tot Vianden (L). Als we wat verder weg van huis zijn, zoeken we ook een leuke zaak met lekkere koffie op. Soms gaat dit gepaard met een zoektocht vooraf op internet, ter plekke via de iPhone of gewoon op gevoel. Niet alleen de koffie moet lekker zijn, de zaak moet ook een leuke sfeer hebben. Maar als de nood echt hoog is, dan stoppen we zelfs op een tankstation.

Ondanks dat er geen zaak in onze omgeving te vinden is, staat Starbucks hoog op ons lijstje. Wij zijn dan ook erg blij met de vestiging op Utrecht Centraal, vooral omdat ik daar een aantal keren moest zijn in verband met examens. Hij wist wel een plek waar hij zou wachten. Eenmaal klaar met mijn examens, wilde ik natuurlijk ook een lekkere koffie van Starbucks. Het meisje achter de kassa vroeg mijn vriend: "Was je hier vanmorgen niet ook al?" Hoe kan het ook anders.

Zo is er nog een koffiezaak waar hij meteen herkend wordt. En zo heel erg vaak gaan we daar niet eens naartoe. Daar drinken we altijd een caramel mocha. Heerlijk. Wel best veel en het vult behoorlijk. Maar mijn coffeelover krijgt er zonder moeite twee op hoor. En daar kennen ze hem dus van, de jongen die twee caramel mocha's achter elkaar opdrinkt.

In een van de koffiezaken vond vriendlief de glazenset van Bodum wel heel erg mooi. Een dubbele glazen wand, dan blijft de koffie lekker lang warm. En het ziet er zo mooi uit, vooral bij een nog niet aangeroerde latte macchiato. Maar wel duur. Hij heeft dan ook bijna een jaar gewacht met deze aankoop, maar nu toont hij ze trots aan onze visite. Hij drinkt zelfs nergens anders meer koffie uit, behalve als ze niet zijn afgewassen.

Zijn liefde voor koffie gaat zelfs zo ver, dat hij overweegt om een barista cursus te gaan volgen. Ik vind dat ook leuk, maar ik heb veel in de horeca gewerkt, dus dat is een ander soort interesse. Wie weet openen we ooit nog eens onze eigen koffiezaak.

Als we er genoeg geld voor hebben, komt er in onze keuken een grote en uitgebreide koffiemachine te staan. Maar daar mag hij voorlopig nog even van dromen (totdat ik de koffie weer op het nachtkastje zet natuurlijk).

Geschreven in april 2010 voor een schrijfwedstrijd met als thema 'koffie'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten