zondag 7 augustus 2011

Goede voornemens of deadlines?

Ja hoor, het is weer zover. Een nieuw jaar. Meteen verwacht iedereen van elkaar om goede voornemens te hebben en deze ook nog eens met elkaar te delen. Indien mogelijk, word je ook nog in de gaten gehouden of het je lukt om dit goede voornemen vol te houden.

Begin januari houden de meeste mensen hun goede voornemens nog vast en dan begint het langzaam af te zwakken. Ik vraag me serieus af hoeveel mensen aan het einde van het jaar kunnen zeggen dat ze het hebben volgehouden. Weten we eigenlijk in december nog wel wat in januari onze doelen voor dat jaar waren?

Dan is er natuurlijk ook nog de groep “ik doe niet aan goede voornemens”. Hebben ze echt geen goede voornemens, of durven ze die niet met anderen te delen? Ik kan me best voorstellen dat je bepaalde voornemens niet hardop zegt, want dan wordt er steeds naar gevraagd. En die vragen motiveren niet echt denk ik. Ik vind dat je een goed voornemen gewoon lekker voor jezelf moet houden en ergens moet opschrijven. Zodat je aan het einde van het jaar jezelf kunt evalueren en je voornemens kunt bijstellen voor het nieuwe jaar.

Zelf noem ik het geen goede voornemens, maar gewoon deadlines. Dat iets op een bepaalde datum gedaan moet zijn. En dat gewoon het hele jaar door.

Ook helpt het mij, zowel privé als op het werk, om to-do lijstjes te maken en dan lekker door te strepen wat er afgehandeld is. Wat niet afgehandeld is, komt bovenaan een nieuwe lijst te staan. Soms werkt dit demotiverend. Dan is er de ta-da lijst, daarop zet ik juist wat ik allemaal wel al gedaan heb. Vervelende klusjes vallen daar natuurlijk ook onder. Maar niet onbelangrijk is om tijd voor jezelf (me-time) in te plannen en dus ook leuke voornemens, c.q. deadlines te stellen.

Mijn eerste deadline, weer eens iets online zetten, is bij deze gehaald.

Geschreven in januari 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten